Mobilversion Dölj

Det verkar som du använder webläsaren Internet Explorer 6. Den är numera för gammal.
För säkrare och mer pålitlig surfning rekommenderas uppgradering av din webläsare till en av följande:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Djur och natur

Fotografi betyder att ”måla med ljus”. Speciellt vid landskapsfotografering ger rätt ljus, som varmt morgonljus, en glödande kvällshimmel eller en stjärnklar natthimmel, motiven ett mycket speciellt utseende.

Det är därför jag alltid är på jakt efter spektakulärt ljus och, om möjligt, besöker landskapen flera gånger, så att jag kan föreviga dem vid olika tidpunkter.

En grundregel är att man får ett perfekt upplyst och tydligt landskap med ”scenbelysning” om man har solen bakom sig. När solen kommer från sidan skapas å andra sidan ett speciellt, tredimensionellt djup som är perfekt för landskap, som flera bergstoppar bakom varandra. Oftast använder jag skuggan från solen när jag har den rakt framför mig för att ta fantastiska bilder av soluppgångar och solnedgångar där landskapet framför mig bara är en svart silhuett.

Min favorittidpunkt för fotografering måste nog vara den gyllene timmen (precis efter soluppgången/innan solnedgången) och den blå timmen (innan soluppgången/efter solnedgången). Då uppstår ett otroligt varmt och nästan magiskt ljus.

När man planerar att utnyttja ett speciellt ljus har dagens fotografer turen att ha ett brett utbud av specialverktyg att välja bland. Utöver navigeringsappar, som jag använder för att utforska platser virtuellt och undersöka alla detaljer hemma i soffan, finns det en rad olika webbplatser och speciella fotoappar som jag kan använda för att planera allt – jag kan till och med simulera alla möjliga ljusförhållanden för alla platser på jorden när som helst. Detta omfattar information om solens, månens och Vintergatans läge samt motsvarande tidpunkter för upp- och nedgång.

Under min senaste resa till Turkmenistan förberedda jag mig intensivt, så att jag kunde planera vilja motiv jag ville fota och från vilka platser. På så sätt var tidspressen mycket mindre och jag visste att jag hade tid att sova! Det innebar även att jag inte riskerade att missa spektakulära bilder som ”Dörren till helvetet” precis när skymningen faller, den otroliga stjärnhimlen utan månens störande ljus, Vintergatan ovanför en liten by ute i öknen eller den gyllene solnedgången.

När jag tog nattbilder var jag tvärtom väldigt oteknisk och använde en egen artificiell ljuskälla – en väldigt stark ficklampa! Med den kunde jag efter behov lysa upp kolsvarta ökenlandskap mitt i natten utan månsken.

Jag rekommenderar alla fotografer att använda en rad verktyg och alternativ när de förbereder sig för en resa, så att de kan utnyttja så många olika ljuskällor och situationer som möjligt för att ”måla” sina motiv på så kreativa sätt som möjligt.

Författare och fotograf: Adrian Rohnfelder

Du kanske tycker det här är intressant?