Det verkar som du använder webläsaren Internet Explorer 6. Den är numera för gammal.
För säkrare och mer pålitlig surfning rekommenderas uppgradering av din webläsare till en av följande:

Firefox / Safari / Opera / Chrome / Internet Explorer 8+

Vår reparationsservice - snabb & enkel

Senaste nytt

Firmware-uppdatering

  • 2018-02-28

    Ny uppdatering av den fasta programvaran för Olympus OM-D E-M1 Mark II, OM-D E-M5 Mark II och PEN-F

    Vi strävar efter att alltid bli bättre och utöka våra professionella kameramodeller med nya funktioner, och därför har vi lanserat stora uppdateringar av den fasta programvaran för kamerorna Olympus OM‑D E‑M1 Mark II, OM‑D E‑M5 Mark II och Olympus PEN‑F. Uppdateringsversion 2.0 för E‑M1 Mark II, version 4.0 för E‑M5 Mark II och version 3.0 för PEN‑F finns att ladda ner via Olympus Digital Camera Updater och ger nya funktioner och bättre prestanda, plus ett nytt konstfilter för alla tre modeller.

    Läs mer
  • 2017-11-01

    Uppdatering av inbyggd programvara för TG-5

    Version 1.1 av den inbyggda programvaran för TG-5 är nu tillgänglig.

    Läs mer
  • 2017-05-08

    Njut ännu mer av din OLYMPUS med den senaste firmwareuppdateringen

    Uppdatera din E‑M1 Mark II, E‑M5 Mark II eller PEN‑F med OLYMPUS senaste firmware, så får du nya finesser tillsammans med utökade funktioner – för fotografering på en ännu högre nivå med din högpresterande OM‑D‑ eller PEN‑kamera.

    Läs mer
  • 2017-02-28

    Uppdatering av inbyggd programvara för TG-Tracker

    Version 1.2 av den inbyggda programvaran för TG-Tracker är nu tillgänglig.

    Läs mer
  • 2016-12-01

    Firmware-uppdateringar för flera OM-D och PEN-kameror

    Se de olika firmware-uppdateringarna för nedanstående produkter och få detaljerad information på nedladdningssidan:
    E-M1
    E-M5 Mark II
    E-M10 Mark II
    PEN-F

    Läs mer
  • 2016-11-22

    Firmware-uppdatering för flertalet M.ZUIKO DIGITAL objektiv

    Firmware-uppdateringar ger dig alltid bästa prestanda och håller din utrustning aktuell. Kolla in firmware-uppdateringarna för nedanstående objektiv och få detaljerad information:
    M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Pancake
    M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑50mm 1:3.5‑6.3 EZ
    M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑40mm 1:2.8 PRO
    M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO
    M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4.0 IS PRO
    M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:1.8 Fisheye PRO

    Läs mer
  • 2016-03-29

    Uppdatering av inbyggd programvara för TG-4

    Version 2.0 av den inbyggda programvaran för TG-4 är nu tillgänglig.

    Läs mer
  • 2016-02-09

    Uppdatering av inbyggd programvara för M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6

    Version 1.2 av den inbyggda programvaran för M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm F4.0-5.6 är nu tillgänglig.

    Läs mer
  • 2016-02-04

    Uppdatering av inbyggd programvara för E-M5 Mark II

    Version 2.2 av den inbyggda programvaran för E-M5 Mark II är nu tillgänglig.

    Läs mer
  • 2016-01-28

    Firmware-uppdateringar för flera OM-D och PEN-kameror

    Se de olika firmware-uppdateringarna för nedanstående produkter och få detaljerad information på nedladdningssidan:
    E-M5
    E-M10
    E-M10MarkII
    E-P5
    E-PL7
    E-PL6
    E-PL5
    E-PM2

    Läs mer

Servicemeddelanden

  • 2018-05-02

    OSS-information (Open Source Software (programvara för öppen källkod)) för objektivet M.Zuiko Digital ED 8 mm F1.8 PRO

    Olympus har upptäckt en försummelse angående användningen av OSS (Open Source Software (programvara med öppen källkod)) i bruksanvisningen till M.Zuiko Digital ED 8 mm F1.8 PRO. En reviderad bruksanvisning kan nu laddas ner från vår nedladdningssida.

    Gå till nedladdningar
  • 2017-12-01

    Information om användning av det nya objektivet Panasonic 200mm på Olympus kameror

    Observera att autofokusfunktionen (AF) kanske inte fungerar som den ska när objektivet Panasonic LEICA DG ELMARIT 200mm F2.8 är monterat på en Olympus Micro Four Thirds‑kamera. Olympus kommer att ge ut uppdateringar av den inbyggda programvaran för att lösa detta problem för alla berörda kameramodeller i enlighet med schemat nedan:

    E‑M1 Mark II/E‑M5 Mark II/PEN‑F: februari 2018
    E‑M1/E‑M10 Mark III/E‑M10 Mark II/E‑PL8/E‑PL7: våren 2018
    E‑M5/E‑M10/E‑P5/E‑P3/E‑P2/E‑P1/E‑PL6/E‑PL5 E‑PL3/E‑PL2/E‑PL1s/E‑PL1/E‑PM2/E‑PM1/A01": mot slutet av 2018

    Vi beklagar verkligen eventuella bekymmer detta kan orsaka.

  • 2016-05-24

    Ny lösning för att skicka in reparationer

    Från och med 1 juni 2016 har vi en ny lösning för att skicka in reparationer till vår verkstad vilket innebär bland annat minskad reparationstid. Det nya förfarandet innebär att alla reparationer kommer att hämtas upp hos dig.

    Den nya upphämtnings-tjänsten kommer att förutom bespara dig kostnaden för att skicka reparationen också ge kortare reparationstid. Gäller förstås både för dig som återförsäljare och slutanvändare.

    Kontakta Customer Support via e-post eller telefon och kom överens om tid och plats för upphämtning av din reparation. Reparationen kommer sedan att hämtas upp av DHL på överenskommen plats utan kostnad för dig.

    Customer Support kontaktar du på: Telefon 00 800 67 10 84 00 E-post: camera.repair.se@olympus.eu

    Customer Supports öppettider: Måndag - torsdag kl 09 - 18 Fredag kl 9 - 15:30

  • 2015-09-15

    Viktigt meddelande avseende Olympus OM-D E-M10 Mark II

    Olympus gör allt för att säkerställa att våra produkter håller högsta kvalitet och är säkra för våra kunder. Om vi misstänker ett problem med en produkt undersöker vi det i detalj för att kunna kommunicera relevanta slutsatser och en lämplig lösning så snabbt som möjligt.

    Olympus Corporation har upptäckt att stiftet för fastlåsning av objektivet på ett mindre antal OM-D E-M10 Mark II-kameror inte fungerar som det ska, vilket leder till att vissa objektiv med plastfattning inte låser som de ska. Hittills har Olympus Europa inte påbörjat leveransen av OM-D E-M10 Mark II till marknaden, med bara några få undantag. För att säkerställa kompromisslös kundnöjdhet har det ändå beslutats att det Europeiska lagret ska inspekteras innan produkten distribueras vidare till återförsäljarpartners. Det finns även en risk att det mindre antal kameror som redan sålts inom Europa har detta mekaniska problem. Olympus erbjuder ägarna till dessa kameror kostnadsfri inspektion och service beroende på omständigheterna.

    Om du äger den nya OM-D E-M10 Mark II-kameran ska du kontakta Olympus Europeiska kundsupportcenter på telefonnummer 00800 67 10 84 00*. Olympus kundrådgivare kommer att ge dig mer information om hur du skickar in kameran för kostnadsfri inspektion. Alternativt kan kunder skicka ett e-postmeddelande till camera.repair.uk@olympus.eu. I sådana fall måste kamerans serienummer inkluderas i e-postmeddelandet. Serienumret finns på kamerahusets undersida.

    Vi beklagar eventuella besvär som detta problem kan orsaka. Att våra kunder är nöjda är vår viktigaste prioritet och vi gör vårt yttersta för att säkerställa att Olympus produkter alltid uppfyller de högt ställda kvalitetsstandarder våra kunder förväntar sig.

    * Kostnadsfritt telefonnummer. Måndag-torsdag 9-18:00, fredagar 9-15:30 CET

  • 2015-05-21

    Brådskande meddelande till alla användare av VG - 170 kamera

    Hamburg, 21 maj, 2015 - På grund av ett tekniskt fel på VG – 170 erbjuder Olympus en gratis kontroll och reparation för alla ägare av denna kamera. Felet kan orsaka en lätt elstöt om kameran utsätts för kraftiga stötar Ägare av VG - 170 rekommenderas därför att kontakta Olympus kundtjänst så snart som möjligt för att ordna en genomgång av kameran.

    ingen risk för allvarlig skada
    Den potentiella elektriska stötar kan uppstå om kameran har utsatts för en kraftig stöt och användaren därefter manövrerar zoomspaken eller avtryckaren. Stötarna utgör ingen en allvarlig risk för skada. Det kan dock orsaka betydande domningar i fingertopparna och därmed obehag. Från och med maj 2015 har detta fel hittats på tre av cirka 430.000 VG - 170 som sålts över hela världen sedan slutet av 2013. Olympus har meddelat de behöriga myndigheterna i informationssyfte.

    Hur kontaktar jag Olympus?
    För att eliminera risken har Olympus begärt ägarna till VG - 170 att kontakt Olympus kundsupport innan användaandet av kamera igen genom att ringa 00800 67 10 84 00 * . Olympus kundrådgivare har information om hur du skickar in din kamera för genomgång och reparation. Alternativt skickar du ett e-mail till camera.repair.se@olympus.eu. Om du kontaktar oss skriftligen vänligen se till att inkludera kamerans serienummer i e - posten . Du hittar detta nummer på undersidan av kameran.
    Vänligen acceptera våra ursäkter för eventuella besvär som detta problem kan ha orsakat. Din tillfredsställelse är vår högsta prioritet och vi gör stora ansträngningar för att säkerställa att Olympus produkter uppfyller de stränga kvalitetskrav som förväntas av våra kunder hela tiden.

    * Samtalet är utan kostnad. Måndag-torsdag 9-18:00, fredag 9-15:30.

  • 2015-02-19

    Servicemeddelande till alla användare av PT-054 undervattenshus

    Hamburg, 19 Februari 2015 - Olympus har upptäckt att en felaktig tätning på baksidan av undervattenshuset kan tillåta en liten mängd vatten att läcka in i huset i vissa omständigheter. Ägare av PT-054 rekommenderas att ta kontakt med Olympus för att få en ersättare till o-ringstätningen, vilken enkelt byts ut på egen hand.

    Undervattenshus 100% säkert Det eventuella felet utgör ingen fara för användaren av huset. För att undvika läckage rekommenderar Olympus att ägare av PT-054 begär en kostnadsfri ersättning av o-ringen från Olympus kundsupport före användande av undervattenshuset.

    PT-054 ägare kan begära en kostnadsfri ersättnings O-ring på telefon i 00800 67 10 83 00 * eller skicka ett e-postmeddelande till camera.repair@olympus.eu. Om du skickar en skriftlig begäran, vänligen se till att inkludera ditt PT-054 serienummer i mailet.

    Olympus ber om ursäkt för eventuella olägenheter som orsakats för ägare till undervattenshuset. Din tillfredsställelse är vår högsta prioritet och vi gör vårt yttersta för att säkerställa att våra produkter uppfyller de stränga kvalitetskrav som du förväntar dig av oss hela tiden.

    Dodatne informacije: 27. avgust 2015 Pri družbi Olympus smo odkrili, da po zamenjavi okroglega tesnila (črne barve) lahko pride do rožljanja zaklepnega gumba. Navežite stike z našimi tehniki za pomoč uporabnikom, da za vas organizirajo in izvedejo utrditev zaklepnega gumba na fotoaparatu PT-054.

    * Kostnadsfritt telefonnummer. Måndag-torsdag kl 9-18, fredag från kl 9-15:30 CET. Endast giltigt för Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien. För Ryssland ring 810-800 67 10 83 00, for Tjeckien 800 167 777. Från andra länder vänligen ring +49-40-23773-899

  • 2014-09-01

    Meddelande om ändring av garantisystemet för Olympus digitala kameror och tillbehör

    I september 2014 kommer Olympus byta från World Wide garantisystem till ett nytt lokalt garantisystem, kallat European Service Warranty inom distributionsnätet för Olympus Europa SE & Co KG.

    Olympus Imaging Corporation har gett världsomfattande garantin för digitalkameror och tillbehör sedan 1 april 2004. Men på grund av lagstadgade regler och variationer i infrastrukturen för reparation anläggningar i olika länder, har Olympus beslutat att ändra garantisystemet.

    Denna ändring av garantisystemet innebär inte en minskning av de tjänster som garanteras enligt villkoren i garantin. Dock kommer giltigheten av det europeiska Service Garanti Certifikatet begränsas till marknadsområdet för Olympus Europa SE & Co KG, som anges på www.olympus-europa.com. Alla reparationer som genomförs i länder utanför detta område kommer att vara avgiftsbelagda.

    Reparationer av produkter, som köpts utanför marknadsområdet för Olympus Europa SE & Co KG kommer att omfattas av avgifter eftersom de inte omfattas av den europeiska servicegarantin.

    Under en övergångsperiod från World Wide garanti till European Service Warranty, kommer Olympus fortsätter att uppfylla World Wide garanti för kameror som åtföljs av ett World Wide garantibeviset.

    När det gäller garantitiden, kommer Olympus att fortsätta att ge lokala garantier i enlighet med gällande nationella garantiperioder.

    " Om du har några frågor om den nya europeiska servicegarantin, vänligen kontakta vår tekniska support."

    Tel. 00800 67 10 83 00 * (Öppet helgfri mån - tors 09:00 -18:00, fre 9:00 -15:30) Numret kostar 1 markering att ringa.

    Gäller endast för Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien.

    Från Ryssland ring 810-800 67 10 83 00, från Tjeckien 800 167 777.

    Från övriga länder ring + 49-40-23773-899

    E-post: camera.support@olympus.eu, audio.support@olympus.eu

  • 2014-07-30

    Servicemeddelande för användare av STYLUS TOUGH TG-850

    Vi har upptäckt att kameran STYLUS TOUGH TG-850 kan vara behäftad med ett fel i manöverknapparnas och lägesväljarens funktion vilket kan resultera i ett mindre vattenläckage när kameran används under vatten.
    Detta är bara aktuellt hos ett mycket begränsat antal TG-850-kameror i nedanstående serienummerområden och för de kunder som äger en kamera som finns bland dessa erbjuder vi en kostnadsfri inspektions- och reparationsservice om så skulle vara nödvändigt.

    Serienummer behäftade med möjliga fel:

    JPF201001 - JPF203460 (silver) // JPM201001 - JPM 208130 (svart) // JPT201001 - JPT 203400 (vit)

    Om du kan identifiera din kameras serienummer bland de ovan nämnda, är du välkommen att kontakta oss på tel. 00800 67 10 84 00* för att få ytterligare information om hur du kan utnyttja detta erbjudande om en kostnadsfri kontroll och reparation av din TG-850. Alternativt kan du skicka e-post till camera.repair.se@olympus.eu. Om du gör detta ber vi dig ange serienumret på din TG-850 i e-postmeddelandet.

    Vi ber om ursäkt för de eventuella olägenheter detta kan ha orsakat och vi gör vårt yttersta för att ge dig bästa möjliga service, så som kan begäras av Olympus.

    Du kan kontakta oss måndag-torsdag 09:00-18:00 samt fredag 09:00-15:30.

  • 2013-02-19

    Viktig information om OM-D

    Olympus har upptäckt att ett väldigt litet antal E-M5-kameror kan ha en liten spricka i monitorhöljet. De kunder som har en kamera som kan beröras finner serienumret i intervallet nedan. Olympus vill gärna erbjuda dessa kunder en kostnadsfri kontroll eller reparation, vid behov.

    De serienummer som berörs är: BEK501001 – BEK508887 (svart) BF4501001 – BF4503865 (silver)

    Om din kamera finns med bland ovanstående serienummer kan du ringa vår kostnadsfria hotline 00800 67 10 83 00 för att få hjälp med en kostnadsfri kontroll och reparation av din produkt.

  • 2013-02-13

    RoHS Direktiv / VIKTIG PRODUKTINFORMATION

    De förändrade villkor som trädde i kraft den 1 januari 2013 innebär att ett litet antal Olympus-produkter inte längre överensstämmer med den europeiska lagstiftningen (RoHS-direktivet) som begränsar användningen av bly i elektronisk utrustning för att skydda miljön. Dessa produkter innebär inte några hälsorisker.

    Följande produkter inköpta den 1 januari 2013 eller senare berörs: Audio recorders: DM-650, DS-2500, DS-2800, DS-3400, DS-5000, LS-3 Kameror: TG-620, TG-820 och blixten FL-50R

    Vi vill gärna ge dig möjlighet att utan kostnad byta en berörd produkt. Kontakta vår service-hotline för mer information: 00800 67 10 83 00 (kostnadsfritt nummer). Tack för ditt samarbete och vi beklagar eventuella olägenheter.

    Om du äger någon av dessa produkter, vänligen kolla serienumret genom att använda följande länk:

    Lists of products and serial numbers
  • 2011-09-07

    Call for FL-300R - 7th of Sept. 2011

    We discovered a quality issue with our flash FL-300R. In case you bought this new flash in the last weeks, please feel free to contact our Service Centre via 00800 - 67 10 83 00. Olympus will check and exchange this item. Units being sold from end of September 2011 are from the new production lot and are not affected. Customers who registered their product will be contacted directly.

  • Servicemeddelanden

    Vi ger dig information direkt om alla produktmeddelanden.

  • Hantering av reparationer

    Om du någon gång skulle behöva det, så erbjuder vi en pålitlig servicereparation.

  • Garantivillkor

    Läs mer om våra garantivillkor för din produkt.